maandag 5 juli 2010

Franse Dansmariekes

Ons huis staat aan een plein. Gelukkig zit er een hoge muur tussen en we kunnen dus niet zien wat er gebeurt. Het is ook meestal rustig, maar een paar keer per jaar begint alles te leven en dat hoort ook bij een dorp. Zo is er de kermis in het vroege voorjaar, worden er bruiloften en partijen in het dorpshuis gegeven en wordt er op 14 juli feest gevierd. Maar vandaag is het de dag voor de "dansmariekes". Een wedstrijd die uitermate goed voorbereid is. Het is een regionaal gebeuren en de deelnemers komen uit verschillende departementen. De dansmariekes luisteren veel feesten op en zijn zeer populair. Sommige Mariekes komen nooit de kindertijd te boven. Dan worden ze trainer. Ik begaf me buiten de muur om het feest mee te maken.
Het is knap om te zien hoe de scènes worden opgebouwd. Het publiek is voltallig en dat doet de dansers veel plezier. Alles gaat in een rustig tempo en natuurlijk vliegen de stokken vaak de lucht in, maar klein en groot geniet er van.
Je hebt brutaaltjes..
van die serene meisjes met een mooie glimlach..
meisjes die het ook wel willen...
en die klein zijn, maar het ècht al kunnen.

 Het publiek smult mee. De presentator is schor van enthousiasme. De microfoon kraakt als hij de groepen beschrijft. En dat doet hij uitgebreid. De groepen komen uit verschillende departementen. Wel op tachtig kilometer afstand. De kostuums worden uitgebreid beschreven en hij gaat in op de kleinste details, waarop het publiek telkens met applaus reageert. Hilarische vondsten passeren zijn lippen. Een "blauwe" groep wordt vergeleken met azuurblauwe zeemeerminnen, een groepje meisjes met witte hoofdtooien noemt hij edele vogels. De werkelijke namen van de groepen zijn ontleend aan de plaats van herkomst, maar vaak ook aan de natuur. Zo heb je "La Luna", "Le Vent" en de namen van andere hemellichamen komen vaak voor.
Je hebt majorettes met laarzen....
romige meisjes met hoofdtooien....
Kleurige, van zon, maan en sterren tegelijk..
en stoere meiden
Tenslotte komen alle groepen tegelijk op..
ze doen hun best zo gelijk mogelijk te dansen
en dan is het wachten op de uitslag. Een strenge jury bepaald wie de winnaar is van vandaag.
Gelukkig zijn er bekers genoeg en elke groep krijgt er wel een. De allerkleinsten een klein bekertje,
de "professionals" een grote.
Als alle auto's zijn vertrokken, de kraampjes zijn ingeklapt en de banken zijn opgeruimd, geniet de organisatie nog lang na van een geslaagde dag.
Daarna keert de rust terug op het plein.

24 opmerkingen:

  1. Stuk voor stuk parels in het paradijs...;)
    Leuk zeg...als kind wou ik dit ook altijd zo graag.....
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig hoe je dit allemaal omschrijft, Lilian. Frankrijk is daar groots in, van allerlei activiteiten weten zij een waar spektakel te maken, en ook altijd zeer gedreven in wat ze doen. Heb dat zelf al vele malen mee gemaakt in Frankrijk. De laatste jaren kom ik meer en meer in Italië maar voorheen was het jaarlijks Frankrijk, en ik denk dan ook dat er bijna geen plekje is waar ik niet ben geweest, een heerlijk land. En heb zodoende al heel veel festiviteieten mee gemaakt in Frankrijk, letterlijk altijd een feest om dat bij te wonen. En de mensen zijn zo vreselijk aardig, menig keer op zoek naar mooie wijnen mochten we gewoon aanschuiven bij het middageten terwijl ik de mensen nog nooit van mijn leven had gezien. Je hoort vaak van andere mesen dat ze niet aardig zijn maar mijn ervaringen zijn tegenovergesteld. Heb genoten van je post.

    Een heerlijke week wens ik je,
    lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk verhaal, we hebben met je kunnen meegenieten, zo verleidelijk om bijna even een dansje te maken. Leuk is dat de kleine feestelijkheden van een dorp.

    Wij wonen ook op een klein dorp en hebben net het dorpsfeest achter de rug, de jaarlijkse optochten met boerenwagens, de spelletjes en sávonds feest met muziek, maar jouw verhaal en de dansmariekes zijn toch wel het einde,

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor. En mooi verteld over het dorp.
    groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dik genieten van de plattelandsfestiviteiten. Bij ons is aankomende zondag feest met alles erop en eraan, vele dansgroepen gegrilde lekkernijen en voldoende drank.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geestig, zo'n dorpsgebeuren! Dat vind je inderdaad alleen nog maar op het platteland. Leuk om te zien, al die verschillende groepen!
    En ontroerend die jonge meisjes, die zo vol ernst hun "sport" uitvoeren!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb ik genoten van je post over de dansmariekes. Die hebben we op Kreta niet. Wel een dorpsfeest binnen 2 weken. Dan worden de hele nacht de sterren uit de hemel geschoten. Niet echt leuk ... katten en hond lopen dagenlang rond als angsthazen, en hopelijk blijft het zonnepaneel heel! Groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk de kinderen zo zien genieten !! leuk verhaal mooie post !!bedankt......daarvoor....Lillian....lieve groetjes Ria...bedankt voor je lieve woordjes op mijn blog !!! doet me goed !!! liefs Ria.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me een feestelijke happening, Lilian, fijn om te zien !
    Het doet me denken aan vroeger, bij ons in het dorp hadden ze ook majoretten en ik was bij een trommelkorps, ben erbij geweest tot ik 17 jaar werd. De wedstrijden werden altijd heel serieus genomen.
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ....Oh.....gelukkig maar...ze hebben bekers in overvloed....lees en zie ik op je foto's;-)

    Zoveel kinderen die alle op hun manier hun best proberen te doen.

    En op de belangstelling van een heel dorp mogen rekenen......dat is toch geweldig!

    Onze dochter woond met gezin hier 18 KM vandaan en bij hun vinden jaarlijks veel echte dorpse feesten plaats, waarbij wij als oma en opa vaak van de partij zijn om de kinderen aan te moedigen.

    Fijne week!

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je berichtje op mijn blog, natuurlijk ga ik je volgen. Wat geweldig dat jullie een huis in Frankrijk hebben gekocht. Ooit mijn grote droom..
    Fijne avond,
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk gefotografeerd, Lilian, en een leuk verhaal!
    Groeten uit een zonnig Nederland.
    Jacoba

    PS Het stekje heeft de eerste wortels! Het wordt wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schattig die meisjes en wat zijn het r veel. In Nederland is dit toch niet meer zo in of vergis ik me??

    Leuk verslag!!

    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thank you for visiting my blog.
    I have weaved through your blog and find it very interesting. The things I can learn from you!!!
    How do I become a follower? I couldn't find the follow widget anywhere.

    cmcgough@wkybb.net if you want to email this to me.

    take care-

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig! Ik kan niet wachten tot alles voor onze emigratie rond is en ook wij gaan mogen genieten van dit soort feesten!
    Leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijke foto's Lilian, ik heb zitten genieten! Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. dank je voor een bezoek aan mijn weblog - ik was hier al eens eerder geweest, maar ik vrees dat ik ben afgedwaald naar andere blogs. Heerlijk zoals dit soort dingen nog kunnen, zo lekker ongedwongen, met veel passie en tijd voor elkaar. Je kunt nog even doorgaan met feesten, want straks heb je de 14e Juillet op het plein!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit moet heerlijk geweest ziijn om naar te kijken. Geweldig goed beschreven ook ! Dankjewel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oh wat een heerlijk evenement, en nog leuker om er via jou op deze manier deel van uit te maken ! Ik proef de sfeer, en zie mijzelf daar op een afstandje kijken naar de meisjes vooral met die laarzen..ooh daar droomde ik vroeger van, leek me geweldig..en wat leuk op zo'n plein,pal naast je...een stukje onschuld...heerlijk, heel, heel leuk, maar ik begrijp nu waarom je mijn vakantietripje mini verslagje leuk vond! Dit is geweldig en wat leuk dat we het zo met elkaar delen, dank je wel!

    Dank je wel ook dat je mee doet aan mijn give away, ik gun het je van harte..misschien maar goed dat ik er geen grip op heb dan zou het geen "wedstrijd"meer zijn ;-)

    Fijne avond, liefs, Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Lilian,prachtige foto’s van een gezellige dag,ziet er heel sfeervol uit.

    Leuk dat je nu ook onze tuinblog gaat volgen.

    Een heel fijn weekend,lieve groetjes van inka en andre

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk verslag van de dansmariekes, heerlijk toch dat dit belangrijk kan zijn, dat is een teken van vrede en welvaart. De foto's zijn ook heel leuk.

    groetjes Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat gezellig dat er zo'n pleintje naast je huis is. Het lijkt me geweldig om dit te zien. De kinderen zien er allemaal prachtig uit, en ik denk gelijk aan vroeger, want mijn vader zat bij de drumband en wij gingen altijd mee als er een concours was. Dan waren daar ook de mariontetten en oh, wat vond ik dat interessant! Leuk om te zien dat dit in Frankrijk erg leeft.
    Lieve groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  23. I performed in parades with a baton when I was very young. Thank you for bringing back great memories.

    BeantwoordenVerwijderen